Food leaders, Nieuws en inzichten
De toekomst en ontwikkeling van duurzame voedselconcepten. Interview met onze R&D Manager
Meer dan ooit gaan we bewust om met voeding en ruilen we dierlijke producten voor plantaardige alternatieven. Het aanbod wordt bovendien groter én lekkerder. De afgelopen jaren ging de voedingsindustrie met rasse schreden vooruit op het vlak van duurzame en gezonde voeding.
Wist je dat een groot deel van die knowhow uit Vlaanderen komt?
Bij SNICK EuroIngredients wordt hard gewerkt aan het ontwikkelen van innovatieve concepten om voeding gezonder en duurzamer te maken, zonder in te boeten aan smaak. Snick richt zich niet rechtstreeks tot consumenten maar produceert voedingscomponenten en ingrediënten voor andere voedingsbedrijven in Europa.
Van plantaardige slagroom tot vegan stoofvlees
“Het is een hardnekkige Vlaamse gewoonte om het niet te doen, maar we mogen best trots
zijn op ons werk.” Aan het woord is Thomas Verhaeghe, R&D manager bij SNICK EuroIngredients.
Het team van Thomas werkt nauw samen met KU Leuven, UGent en het Instituut voor Landbouw-, Visserij- en Voedingsonderzoek (ILVO). Met die laatste ontwikkelde het voedingsbedrijf een plantaardig alternatief voor slagroom. In samenwerking met een masterstudent industrieel ingenieur aan de UGent wordt er gewerkt aan veganistisch stoofvlees.
“Onze klanten komen uit diverse sectoren. Zo ontstaat een interessante kruisbestuiving. We
combineren procestechnologie uit de vleesindustrie met onze ingrediëntenkennis uit andere
sectoren om vegetarische producten van hoogwaardige kwaliteit te ontwikkelen”, zegt Thomas.
Aan de nieuwe generatie vleesvervangers, ging jaren van innovatief onderzoek vooraf. “Plant-based
voeding is al lang onze focus, net omdat we aanvoelden dat de vraag naar duurzaam maar smaakvolle voeding steeds groter zou worden”.
Vegan Stoofvlees en vegan tonijn ontwikkeld in ons R&D labo
Lekker én gezond
De eerste generatie vleesvervangers waren niet altijd even voedzaam. “We slagen er vandaag
in om kwalitatieve vegetarische producten te ontwikkelen met heel weinig verzadigde vetten,
veel vezels en een hoog eiwitgehalte. Een product dat even gezond of zelfs gezonder is dan
een stuk mager vlees”, aldus Thomas. Die evolutie kwam er mede dankzij de Nutri-Score, waardoor je als consument altijd goed op de hoogte bent van de voedingswaarde van een bepaald product.
Enkel de Nutri-Score van een product verbeteren is niet zo moeilijk, voeding ook gezonder maken
zonder aan kwaliteit in te boeten is lastiger. Zout, suiker en vetten spelen vaak een belangrijke rol in de smaak, textuur en houdbaarheid van een product. “We staan hier steeds verder in. Met een combinatie van innovatieve ingrediënten en de juiste procestechnieken slagen we
erin om producten lekker én gezond te maken”, zegt Thomas. Ook in koekjes en desserts past het bedrijf deze technieken toe.
Wat met de kritiek dat soja toch niet zo duurzaam is? “Dat valt best wel mee, het hangt vooral
af van waar je de soja haalt”. Het grootste deel van de soja die SNICK EuroIngredients gebruikt,
komt bijvoorbeeld uit Europa waar van ontbossing geen sprake is. Samen met KU Leuven en ILVO werkt het bedrijf ook aan een proefproject dat onderzoekt of het mogelijk is om soja voor industriële toepassingen te kweken in België.