Hyperpersonalisatie: personaliseer voeding op maat van je klant

DELEN

In Consumer Watch nemen we de belangrijkste consumententrends in de voedingssector onder de loep. Deze aflevering staat in het teken van hyperpersonalisatie. Hoe stem je je producten af op de wensen en noden van de individuele consument en specifieke doelgroepen?

Consument wil à la carte

Consumenten willen à la carte kunnen kiezen wat er op hun bord komt, in lijn met hun levensstijl of ethische overtuigingen. Hun persoonlijke behoeften variëren enorm: plant-based, eiwitrijk, suikerarm of -vrij … Hyperpersonalisatie is dus een evolutie die verschillende andere trends omvat.

 

 

“De consument wil à la carte kunnen kiezen wat er op zijn bord komt, in lijn met zijn levensstijl.”

 

 

Aangepast aan specifieke doelgroep

Hyperpersonalisatie kan op individueel niveau, maar ook op maat van een bredere doelgroep. Denk maar aan oncobrood, een product dat tegemoet komt aan de nood van kankerpatiënten die vaak met ondervoeding te maken krijgen door smaakverlies.

Ook voor het alsmaar toenemende aantal senioren gaat de voedingsindustrie op zoek naar specifieke oplossingen. Tussen 13,5% en 29,7% van de thuiswonende oudere volwassenen is ondervoed op vlak van eiwitrijke voedingsmiddelen. Dit risico loopt alleen maar hoger op als ze alleen wonen of thuiszorg krijgen. Europa is daarom bezig met onderzoek naar specifieke oplossingen in hun PROMISS-programma. Extra kruiden toevoegen is een andere manier om senioren aan het eten te houden.

 

Ontwerp zonder titel

 

Voeding op maat van DNA of smaak

Bedrijven verzetten dan ook de bakens om hun consumenten te bedienen met voeding op maat. Sommige gebruiken zelfs DNA of data om een hypergepersonaliseerd voedingspakket aan te bieden. Rootine is daar een mooi voorbeeld van. Op basis van gezondheidsgegevens bezorgt het bedrijf zijn gebruikers aangepaste voeding.

Nestlé lanceerde dan weer het personaliseerbare superfooddrankje nesQino. De consument kan zelf kiezen uit 21 verschillende recepten die stuk voor stuk gebaseerd zijn op 100% natuurlijke en gezonde ingrediënten.

 

“Hyperpersonalisatie kan op individueel niveau, maar ook op maat van een bredere doelgroep zoals kankerpatiënten en senioren.”

 


3 tips om mee te surfen op deze trend:

Hoe kan jij nu aan de slag met deze inzichten over hyperpersonalisatie? Hier zijn 3 tips:

  1. Hou de vinger aan de pols en wees aandachtig voor de snel veranderende wensen en noden van de consument.
  2.  Breng de uitdagingen van een innovatie in kaart en bekijk de impact op langere termijn.

  3. Stem je voeding ook af op maat (lees: smaak) van specifieke doelgroepen zoals senioren en kankerpatiënten.

Meer weten over de trends in de voedingssector?